Тема. Густина речовини. Розв’язування задач
Мета уроку: формування поняття густини речовини; формування навичок розрахунку густини, маси й об’єму тіла; розвивати логічне мислення і
аналітичні здібності; виховувати наполегливість, самостійність
Тип уроку: комбінований урок.
Хід року
І. Організація класу
ІІ. Актуалізація
знань
1. Бесіда за питаннями
1. Які
агрегатні стани речовини вам відомі?
2. Дайте
коротку характеристику твердого, рідкого та газоподібного станів речовини.
3. Чим
кристалічні тверді тіла відрізняються від аморфних?
2. Самостійна робота
Варіант № 1
1. (1 бал) Внаслідок нагрівання виробів з
міді їх об’єм...:
а) збільшується; б)
зменшується; в) не змінюється; г) може збільшитися або зменшитися.
2. (1 бал) Зміна об’єму твердого тіла під
час зміни температури відбувається тому, що...:
а) змінюються розміри молекул; б) змінюються самі молекули;
в) змінюються відстані між молекулами; г) змінюються розміри молекул і відстані
між ними.
3. (2 бали) Молекули розташовані на великих
відстанях одна від одної (порівняно з розмірами молекул), слабо взаємодіють між
собою, рухаються хаотично. Яке це тіло?
а) газ; б)
рідина; в) тверде тіло; г)
такого тіла немає.
4. (2 бали) В яких станах може перебувати
ртуть: твердому, рідкому чи газоподібному?
а) Тільки в рідкому; б)
у рідкому та твердому;
в) у рідкому та газоподібному; г) у усіх трьох агрегатних станах.
5. (3 бали) Які з указаних властивостей
належать твердим тілам?
а) Важко змінити форму; б) займають весь наданий об’єм;
в) легко змінюють форму; г) важко стиснути.
6. (3 бали) Лід розплавили та перетворили
на воду. Цю воду нагріли до кипіння та перетворили на пару. Чи змінилися
молекули речовини внаслідок цих перетворень? Що змінилося в характері руху та взаємодії
молекул?
Варіант № 2
1. (1 бал) Внаслідок нагрівання виробів з
алюмінію їхній об’єм...:
а) збільшується;
б) зменшується; в) не
змінюється; г) може
збільшитися або зменшитися.
2. (1 бал) Зміна об’єму рідини під час
зміни температури відбувається тому, що ...:
а) змінюються розміри молекул і відстані між ними; б) змінюються відстані між молекулами;
в) змінюються розміри молекул; г) змінюються самі молекули.
3. (2 бали) Молекули щільно упаковані,
сильно притягуються одна до одної, і кожна молекула коливається навколо певного
положення. Яке це тіло?
а) газ;
б) рідина; в) тверде
тіло; г) такого тіла немає.
4. (2 бали) В яких станах може перебувати
кисень: твердому, рідкому чи газоподібному?
а) Тільки в газоподібному; б) у газоподібному та рідкому;
в) у газоподібному та твердому; г) в усіх трьох агрегатних станах.
5. (3 бали) Які з указаних властивостей
належать газам?
а) Важко змінити форму; б) займають весь наданий об’єм;
в) не мають власної форми; г) важко стиснути.
6. (3
бали) Порівняйте рідкий
і газоподібний стани
речовини. Що між ними спільного та в чому різниця між цими станами?
Правильні відповіді
1
|
2
|
3
|
4
|
5
|
6
|
варіант 1
|
|||||
в
|
в
|
б
|
г
|
а, г
|
|
варіант 2
|
|||||
б
|
в
|
в
|
г
|
б, в
|
|
ІІІ. Повідомлення теми, мети уроку, мотивація
навчальної діяльності
ІV. Вивчення нового матеріалу
1. Густина речовини.
Чи
всі тіла однакової маси мають однаковий об’єм?
Чи
всі тіла однакового об’єму мають однакову масу?
Обговорення цих питань та прикладів, які наведуть
учні, дозволяє дійти висновку: маса суцільного тіла залежить не тільки від його
об’єму, але й від речовини, з якої складається це тіло.
Для всіх суцільних тіл з однієї речовини
відношення маси до об’єму є
однаковим (якщо, наприклад,
взяти тіло вдвічі
більшого об’єму, то й масу воно
матиме вдвічі більшу). Отже, ця величина є характеристикою речовини.
ü Густина — фізична величина,
що дорівнює відношенню
маси тіла до його об’єму.
ü Формула: 

ü Фізичний смисл — густина
чисельно дорівнює масі
речовинив одиниці об’єму.
ü Одиниця:
або


ü 1000
=1000
=1



Що
означає: густина речовини дорівнює 7000
? 1,3
?


Вимірювання
густини твердих тіл є
частіше за все непрямими: вимірюють масу
та об’єм, а потім розраховують густину речовини.
Продовжимо заповнювати таблицю:
Назва
|
Позначення
|
Одиниці
|
Прилад
для вимірювання
|
Густина
|
ρ
|
![]() |
Немає
(непрямі вимірювання)
|
{Проводиться робота з таблицею густини:
учні визначають речовини з найменшою та найбільшою густиною.}
Чому
густина газу значно менша, ніж густина рідини або твердого тіла?
ü
, 


{Можна порадити для запобігання
помилок користуватися таким зручним засобом, як «трикутник»: закриваючи
позначення шуканої величини, можна просто прочитати потрібну формулу.}



V. Закріплення вивченого матеріалу
1. Бесіда за питаннями
1. Як
змінюється густина твердого тіла або рідини внаслідок нагрівання?
2.
Розширюється чи стискається вода під час замерзання? Обґрунтуйте свою
відповідь, використовуючи довідкові таблиці.
3. Три
кульки (свинцева, алюмінієва, залізна) мають однакові розміри та однаково
пофарбовані. Чи зможете ви без використання якихось приладів відрізнити залізну
кульку?
2. Розв’язування задач
Олов’яний
брусок об’ємом 100 см3 і
свинцевий брусок об’ємом 200 см3
розплавили та виготовили сплав. Яка густина сплаву?
VІ. Домашнє завдання:
Вивчити §
Вивчити матеріал конспекту
Комментариев нет:
Отправить комментарий